Kwaliteit staat voorop!

Maashorst Oogkliniek staat voor kwaliteit en continuïteit. De basis oogzorg wordt op hoog niveau aangeboden. De oogartsen verbonden aan Maashorst Oogkliniek zijn lid van het Nederlandse Oogheelkundig Gezelschap (NOG) en de European Society of Cataract and Refractive Surgeons (ESCRS).

Lees hoe wij kwaliteit in onze organisatie borgen. Toch kan het voorkomen dat een patiënt niet tevreden is. Hieronder kan een klacht worden ingediend, die zo snel mogelijk wordt onderzocht.

Intercollegiale toetsing van onze kliniek geschiedt door middel van de kwaliteitsvisitatie van het NOG. Dit geeft transparantie naar andere medisch specialisten betreffende ons zorgaanbod. Daarnaast zijn wij aangesloten bij www.zorgkaartnederland.nl. Onze patiënten worden bij Zorgkaart Nederland in de gelegenheid gesteld anoniem hun mening uit te brengen over de behandeling die zij bij onze specialisten ondergaan.

Oogartsen

Al onze oogartsen zijn BIG geregistreerd. Wet BIG staat voor Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg. De Wet BIG regelt de zorgverlening door beroepsbeoefenaren en heeft als doel de kwaliteit van de beroepsuitoefening te bevorderen en te bewaken. Zonder een BIG registratie is de kwaliteit van deskundig medisch handelen niet gegarandeerd. Het is een bevestiging van de vakbekwaamheid. Voor meer informatie hierover zie ook: www.bigregister.nl.

Optometristen

Onze optometristen staan geregistreerd in het kwaliteitsregister van de paramedische beroepen. Voor meer informatie zie ook: www.kwaliteitsregisterparamedici.nl. Om optometrist te kunnen worden moet de HBO opleiding Optometrie met goed gevolg zijn afgerond. De titel optometrist is wettelijk beschermd. De optometristen zijn gehouden aan de Wet BIG. Jaarlijks worden er door Maashorst Oogkliniek 2 stagiaires optometrie opgeleid.

Orthoptisten

Onze orthoptisten staan geregistreerd in het kwaliteitsregister van de paramedische beroepen. Voor meer informatie zie ook: www.kwaliteitsregisterparamedici.nl. Om orthoptist te kunnen worden moet de HBO opleiding Orthoptie met goed gevolg zijn afgerond. De titel orthoptist is wettelijk beschermd. De orthoptisten zijn gehouden aan de Wet BIG. Er worden jaarlijks door Maashorst Oogkliniek 1 tot 2 stagiaires orthoptie opgeleid.

Technisch Oogheelkundig Assistenten

Een technisch oogheelkundig assistent assisteert de oogarts bij de spreekuren. De werkzaamheden bestaan uit het refractioneren, begeleiden en voorlichten van klanten en het uitvoeren van aanvullende diagnostiek. Maashorst Oogkliniek heeft in 2021 het keurmerk Erkend Leerbedrijf behaald voor de beroepsopleiding tot Technisch Oogheelkundig Assistent. Het keurmerk is een bewijs van veiligheid en kwaliteit in de opleiding tot TOA in alle processen.

Doktersassistenten

De doktersassistent oogheelkunde heeft een verbindende rol in het totale oogheelkundige proces. De werkzaamheden bestaan uit het zorgen voor optimale planning van de complexe spreekuren, het gastvrij en professioneel ontvangen van patiënten en het assisteren van de oogartsen bij ingrepen en injecties op de poliklinische behandelkamers. Maashorst Oogkliniek is een Erkend Leerbedrijf voor de beroepsopleiding tot doktersassistent.

ISO 9001:2015

In 2021 heeft de initiële kwaliteitsaudit plaatsgevonden bij Stichting Maashorst Oogkliniek. Deze audit werd uitgevoerd door Walvis Certificatie. Het certificaat ISO 9001:2015 is op 23 juni 2020 aan de kliniek uitgereikt en is geldig tot en met 23 juni 2026.

Op donderdag 31 maart 2022 is Maashorst Oogkliniek tussentijds bezocht betreft de kwaliteitsaudit ISO 9001.

De kwaliteitsaudit is positief verlopen. De rapportage is inmiddels ontvangen. Hierin staat vermeld dat de aanbevelingen van 2020 zijn opgevolgd en afgehandeld en dat er geen nieuwe auditbevindingen zijn vastgesteld. We zijn trots op dit resultaat!

Klachtenprocedure

De medewerkers van Maashorst Oogkliniek stellen het op prijs wanneer u uw onvrede rechtstreeks met hen bespreekt. Op deze manier krijgt men het snelst een idee van wat u dwars zit en wat beter had gekund. In de praktijk blijkt dat veel zaken al kunnen worden opgelost als je er samen over praat.

Maashorst Oogkliniek heeft een eigen klachtenregeling. Heeft u een klacht neem dan contact op via onderstaand formulier.

De klachtenfunctionaris

Als uw onvrede of klacht niet wordt opgelost, kunt u terecht bij de klachtenfunctionaris. Zij bekijkt samen met u welke mogelijkheden er zijn om iets aan uw probleem of klacht te doen. In veel gevallen vervult zij een bemiddelende rol bij het oplossen van uw onvrede of klacht. De klachtenfunctionaris geeft binnen zes weken nadat de klacht is ontvangen, een oordeel. Als het nodig is kan deze termijn met vier weken worden verlengd.

Geschilleninstantie

De Wet kwaliteit, klachten en geschillen in de zorg (Wkkgz) bepaalt dat iedere zorgverlener bij een externe, onafhankelijke geschilleninstantie moet zijn aangesloten. Maashorst Oogkliniek is aangesloten bij De Geschillencommissie Zorg.

U kunt hier een klacht indienen als u het niet eens bent met het oordeel dat door de directie is gegeven. Tenzij sprake is van een bijzondere situatie behandelt de geschilleninstantie alleen klachten die al eerder zijn ingediend bij de zorgverlener, in dit geval de directie.

De geschilleninstantie kan een schadevergoeding toekennen van maximaal € 25.000,-. De uitspraak is voor beide partijen bindend. Er is geen hoger beroep mogelijk.

Meer informatie over deze geschillencommissie vindt u op www.degeschillencommissiezorg.nl.

Formulier voor het indienen van klachten

Klachtenformulier